
Olemme digitaalisen markkinoinnin aikakaudella, jossa sosiaalinen media, verkkosivut ja mobiilimainonta ovat keskeisiä markkinointikanavia. Vaikka nämä digitaaliset keinot ovatkin tärkeitä, perinteisillä markkinointikeinoilla, kuten kylteillä ja valomainoksilla, on edelleen merkittävä rooli yritysten näkyvyyden ja brändin rakentamisessa. Näiden perinteisten keinojen hyödyntäminen voi tuoda lisäarvoa ja erottaa yrityksen kilpailijoistaan. Joten, miten voimme parantaa markkinointia ja näkyvyyttä perinteisin keinoin?
Vinkki 1: Sijoita ja mitoita oikein
Kyltit ovat olennainen osa yrityksen näkyvyyttä ja niiden suunnittelussa kannattaa keskittyä muutamiin avainasioihin. Ensinnäkin, kylttien tulee olla selkeitä ja helposti luettavia. Mieti siis, miltä etäisyydeltä kylttiä luetaan ja valitse kyltin koko ja fontti oikein. Fonteissa kannattaa suosia selkeää kirjasintyyppiä, jotta luettavuus on hyvä. Lisäksi kylttien sijoittelu on ratkaisevaa. Ne tulisi sijoittaa strategisiin paikkoihin, joissa on paljon liikennettä ja jotka ovat helposti nähtävillä. Kyltti voi joskus olla ensimmäinen kohtaamispiste asiakkaallesi, joten sen välittämä mielikuva on tärkeä. Ensivaikutelma syntyy vain kerran.
Asiantuntijalta: Esimerkiksi alumiinikomposiitti on hyvä säänkestävä materiaali ulkokäyttöön.
Vinkki 2: Herätä huomio ja houkuttele
Yllätyksellisyys on vaikea laji, mutta useimmiten yksinkertainen ja ytimekäs viesti herättää hyvin huomion, samoin vahvat värit ja valot. Valomainokset ovatkin erinomainen tapa houkutella huomiota erityisesti pimeään aikaan. Niiden suunnittelussa tulee ottaa huomioon värien kontrasti ja valaistuksen voimakkuus. Huomiota herättävä valomainos voi houkutella ihmisiä tutustumaan yritykseen tarkemmin. Valomainoksen tulee myös välittää selkeä viesti tai brändin tunnusomaisuus, jotta ohikulkijat ymmärtävät heti, mistä on kyse.
Asiantuntijalta: Fluorisoivat neon-värit loistavat pimeässä ja niillä voi luoda paitsi efektejä ja huomiota, mutta ne lisäävät myös turvallisuutta.
Vinkki 3: Luovuus, luettavuus ja kontrasti
Vaikka perinteiset markkinointikeinot saattavat vaikuttaa vanhanaikaisilta, niiden tehokkuus riippuu suuresti sisällöstä ja sen luovuudesta. Joskus selkeys ja yksinkertaisuuskin voi olla erottava tekijä. Tärkeintä on kuitenkin, että viesti erottuu hyvin taustastaan. Kuvan päällä olevan tekstin kontrastiin kannattaa kiinnittää huomiota ja useimmiten taustaväriksi sopii jonkin muu kuin valkoinen. Kyltin yllättävä muotoonleikkaus voi olla myös tekijä, jolla kyltti saa huomiota.

Asiantuntijalta: Taustan ja kirjaimen/symbolin välisen kontrastin on oltava mahdollisimman hyvä. Paras näkyvyys syntyy tummalla pohjalla olevista vaaleista kirjaimista.
Vinkki 4: Yhdistä perinteinen ja digitaalinen markkinointi
Vaikka perinteiset keinot ovat tärkeitä, niiden yhdistäminen digitaalisen markkinoinnin kanssa voi parantaa kokonaisstrategiaa entisestään. Monikanavainen markkinointi auttaa luomaan jatkuvuutta markkinoinnin eri kanavien välille ja sitouttamaan asiakkaita monin eri tavoin.
Asiantuntijalta: Lisää QR-koodeja kyltteihin tai opasteisiin, jotka ohjaavat ohikulkijat verkkosivuille tai tarjoavat lisätietoa tai havainnollistavan videon.
Vinkki 5: Käytä asiantuntijaa toteutuksessa
Me Saimaprintillä toteutamme näkyvyysratkaisut avaimet käteen -periaatteella. Voimme auttaa yritystänne tunnistamaan kylttitarpeet ja teemme suosituksia ratkaisuista ja sisällöstä, vaikka teillä olisikin oma graafinen suunnittelija. Valmistamme kyltit ja opasteet materiaaleista, jotka kestävät tarvittavia olosuhteita ja ovat optimaalisia käyttötarkoitukseensa. Asennamme kyltit myös paikoilleen ja teemme niistä säänkestäviä.
Asiantuntijalta:Opasteet sijoitetaan johdonmukaiseen ja helposti havaittavaan paikkaan, kuten rakennuksen pääoven tai sisäänkäynnin tuntumaan. Opasteiden lähelle on päästävä vaivatta, ja niiden luokse voi johdattaa ohjaava lattiateippaus. Helposti havaittavat opasteet sijoitetaan katsesuuntaan nähden loogisesti silmän korkeudelle ja katosta riippuvan tai seinästä ulkonevan opasteen alle tulee jäädä yli kaksi metriä vapaata tilaa, jotta siihen ei törmää.